پلوس خودرو چیست :
پلوس خودرو چیست : پلوس چه نقشی در خودرو ایفا می کند؟
پلوس خودرو چیست : پلوس قطعه ای از قطعات جلوبندی ماشین است که برای انتقال نیرو به چرخ های خودرو به کار می رود .
در این مقاله به طور کامل به پلوس خودرو چیست و پلوس اشاره می کنیم.
پلوس خودرو چیست : انتقال نیروی تولید شده در موتور خودروها نیازمند وجود سیستم انتقال قدرت در ساختار خودرو است . سیستم های انتقال قدرت خودروها از بخش ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است .
و هماهنگی و عملکرد صحیح و همزمان آنها با سیستم تعلیق خودرو موجب حرکت نرم و سواری لذت بخش خواهد بود .
نیروی تولید شده در موتور خودرو که بر اثر احتراق سوخت های فسیلی مانند بنزین و تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی ایجاد می شود .
نیازمند مراتبی است تا در نهایت به چرخ ها منتقل شود.
این نیروی تولید شده در ابتدا توسط یک شفت وارد کلاچ می شود؛
کلاچ وظیفه دارد سرعت و دور دو محور دوار را طوری تنظیم کند .
که با سرعت و گشتاور برابر بچرخند و یا در صورت نیاز با قطع اتصال از چرخش یکی از دو محور جلوگیری کند .
پس از این اتفاق سیستم انتقال قدرت خودرو وظیفه ادامه فرایند و رساندن آن به چرخ ها را بر عهده دارد .
نیروی وارد شده به چرخ دنده در خودروهای دیفرانسیل جلو توسط قطعه ای به نام دیفرانسیل ،
و در خودروهای دیفرانسیل عقب توسط قطعه ای به نام میل گاردان در سیستم انتقال قدرت توزیع می شود .
در اینجاست که به قطعه ای به نام پلوس (به انگلیسی Driving Shaf) بر می خوریم .
در واقع پلوس قطعه ای از قطعات جلوبندی ماشین است که برای انتقال نیرو به چرخ های خودرو به کار می رود .
این قطعه از یک سو به دیفرانسیل یا میل گاردان و از سمتی دیگر به چرخ های خودرو متصل می شود ؛
بنابراین چرخش دیفرانسیل خودرو از طریق اتصال پلوس به چرخ باعث چرخیدن آنها می شود .
همچنین با توجه به اینکه جعبه دنده در جلو یا عقب خودرو قرار گرفته باشد نوع پلوس استفاده شده نیز متفاوت است .
در گذشته شکل پلوس خودروها با امروز متفاوت بود و عملکرد آنها توسط تعدادی ساچمه انجام می شد .
اما با پیشرفت صنایع خودروسازی و البته صنایع مرتبط با آن شکل پلوس ها نیز تغییر پیدا کرد .
و انتقال نیرو به جای ساچمه توسط یک سه شاخه که در درون سر پلوس قرار دارد انجام می گیرد .
این تغییرات باعث شده است که ضریب انتقال نیرو در پلوس های جدید نسبت به انواع قدیمی تر آن بیشتر باشد .
پلوس خودرو چیست : پلوس از قسمت های مختلفی تشکیل شده است ؛
قسمت ابتدایی پلوس به جعبه ددنده یا دیفرانسیل خودرو متصل می شود .
تا نیروی لازم را از آن دریافت کند و از طریق میله پلوس آن را به قسمت انتهایی پلوس که به چرخ وصل شده است انتقال دهد . محل اتصال پلوس ها از مفاصلی تشکیل شده است .
که روی این مفصل ها قطعه ای منعطف و پلاستکی به نام گردگیر پلوس قرار می گیرد .
گردگیر پلوس برای محافظت از مفصل ها در برابر موادی همچون شن، ماسه ،
مایعات و دیگر موادی که موجب آسیب به مفصل می شوند به کار می روند .
توصیه می شود مرتباً این پوشش ها را چک کنید و از نشت نکردن گریس از آنها اطمینان حاصل نمایید .
گردگیر پلوس چیست؟
گردگیر پولوس یک قطعه مانند قیف است که در انتهای پولوس قرار دارد و مانع از ورود گرد و خاک به پولوس خودرو میشود . گردگیر پولوس باید در سرویسهای دورهای خودرو بررسی شود زیرا پارگی و معیوب بودن آن سبب خرابی سر پولوس میشود .
علایم خرابی پلوس چیست؟
شنیده شدن تق تق از چرخها یکی از علایم شایعی است که میتواند به دلیل خرابی پولوس باشد .
وقتی پولوس آسیب ببیند امکان دنده عوض کردن وجود ندارد و با چرخاندن فرمان، چرخ نمیچرخد .
و در واقع فرمان فقط میچرخد و تاثیری روی چرخ ها نمیگذارد .
این شنانهها به احتمال زیاد به دلیل خراب بودن پولوس به وجود میآید .
و بدون تعویض پولوس خودرو حرکت نمیکند و باید تعویض شود .
البته به یاد داشته باشید که باید در سرویسهای دورهای گردگیر و پولوسها بررسی شوند .
و در صورت خرابی نسبت به تعویض آن اقدام شود زیرا رانندگی با پولوسهای معیوب خطرات زیادی دارد .
و علاوه بر اینکه میتواند سبب تصادف و چپ کردن خودرو شود به دیفرانسیل و گیربکس خودرو نیز آسیب جدی وارد میکند .
از کجا بدانیم کدام پلوس خراب شده است؟
اگر صدای تق تق از خودرو میشنوید فرمان را تا جایی که میتوانید به یک سمت بگیرید .
اگر با چرخیدن فرمان به سمت راست صدای آن بیشتر شود به احتمال زیاد پولوس همان سمت آسیب دیده است .
نکات مهم تعویض پلوس
هنگام باز کردن پلوس نباید از ترمز استفاده کرد و خودرو حتما باید خاموش باشد .
زیرا روشن بودن خودرو در هنگام باز کردن مهره پولوس باعث آسیب به شما میشود .
قبل از جدا کردن پولوس از دیفرانسیل باید روغن دنده را تخلیه کرد. زمانی که میخواهید پولوس را تعمیر کنید .
مراقبه کاسه نمد باشید زیرا آسیب رسیدن به آن باعث روغن ریزی میشود. اگر پولوس خودرو آسیب دید بهتر است .
به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا تعویض آن را انجام دهد؛ چنانچه تعمیر آن به درستی انجام نگیرد ممکن است .
سبب ایجاد مشکلات دیگر در سیستم خودرو شود .
همانطور که گفته شد پلوس یکی از اجزای مهم سیستم جلوبندی است .
و بدون آن امکان حرکت خودرو وجود ندارد. اگر صداهای غیرعادی از خودرو شنیده شود .
باید نسبت به آن حساس بود و یکی از این صداها میتواند به دلیل خرابی پولوس باشد .
همچنین بهتر است گردگیر آن در سرویسهای دورهای بررسی شود .
زیرا پارگی آن یکی از دلایل شایع خراب شدن پلوس است.