با عوض شدن نسل خودرو ها در ایران روز به روز شاهد افزایش خودروهایی با دنده اتومات هستیم . گیربکس اتومات با اینکه برای راننده خودرو سهولت و راحتی را در بردارد ولی شرایط نگهداری و محافظت خاصی را دارد . در این مقاله به نکاتی میپردازیم که طول عمر گیربکس خودروی شما را افزایش می دهد .
- گاز دادن در جا قبل از حرکت
این حرکت عادت خیلی از دنده دستی سوار ها است . این کار باعث اصطحکاک بیشتر قطعات شده و در طولانی مدت باعث خرابی گیربکس خودرو می شود .
- تغییر وضعیت دنده پشت چراغ قرمز
خیلی از متخصص های اتومبیل نظر بر این دارند که در هنگام توقف های کوتاه نباید وضعیت دنده را تغییر داد ، توصیه شده در توقف های کوتاه خودرو پایتان روی ترمز قرار دهید و دنده اتومات روی حالت D بماند . در بسیاری از موارد تغییر حالت دنده موجب استهلاک بیشتر گیربکس های اتوماتیک می شود .
- خلاص کردن در شیب
این کار آسیب های جدی به گیربکس خودرو می زند ، در ضمن باعث رانندگی پر خطر میگردد ، زیرا رانندگی در حالت دنده خلاص بسیار سخت و غیرقابل کنترل می باشد .
- تغییر حالت دنده در خودرو درحال حرکت
تغییر حالت دنده از D به N در حال حرکت خودرو آسیب جدی به گیربکس میزند . در صورت خلاص کردن اتومبیل در حال حرکت حتما باید توقف کنید بعد به حالت D برگردید . همیشه برای تغییر وضعیت دنده باید پای شما رو ترمز باشد .
- قرار دادن روی حالت P قبل از توقف کامل
در گیربکس اتومات یک پین قفل کننده در دنده وجود دارد که باعث قفل شدن گیربکس میشود و از حرکت خودرو جلوگیری میشود . اگر قبل از ایستادن کامل خودرو و زمانی که پا روی ترمز نباشد خودرو را روی P قرار دهید باعث خورد شدن پین میشود .
- ایستادن در سطوح شیبدار
توصیه میشود در مکان هایی که شیب دار هستند ، قبل از اینکه خودرو را در حالت پارک قرار دهید ، پا روی ترمز گذاشته و ترمز دستی اتومبیل را کشیده و بعد در حالت P قرار دهید . این کار از آمدن فشار اضافه به گیربکس خودرو جلوگیری می کند .
- شتاب گیری ناگهانی
در حالی که خودرو در حرکت باشد ، به طور ناگهانی شتاب گیری کنید و به قول معروف تخته گاز کنید ، فشار زیادی به گیربکس خودرو آوورده میشود . این کار در دراز مدت آسیب های بسیار جدی به دنده اتومات میزند . باعث تقه زدن و پاره شدن دسته گیربکس خودرو میشود .